Fotbollskval – Bye Bye Brasilia

Eftersom jag egentligen aldrig följt fotbollens ligor, bara har spelat fotboll på raster och gympalektioner och har en vag uppfattning om taktik så borde jag nog inte uttala mig. Men jag kan inte låta bli.

Efter att ha sett ett par matcher med vårt älskade landslag de senaste dagarna kan jag bara inte förstå hur någon kan tro att det här gänget hör hemma i ett VM. En backlinje som är fladdrig som en vimpel i byig vind, ett mittfält som bara tittar åt den ena kanten och ett anfall som går och väntar på att nummer 10 ska komma med idéer. Visst finns det lite individuella glimtar. Elmander kutar och kämpar så att Klas Ingesson skulle vara stolt och visst kan Sebastian Larsson och han med det krångliga efternamnet som jag inte orkar googla just nu (Kacaniklic -kunde inte låta bli), bubbla lite på sina kanter men det räcker inte.

Erik Hamrén har goda intentioner med att göra fotbollen mer positiv och offensiv och jag står upp och applåderar för att han försöker. Tyvärr hade nog tjurpellen Lagerbäck rätt – om alla står i försvaret så blir det i alla fall inte förlust.

Är det inte märkligt att trots att varenda unge spelar fotboll så har vi världens mest ledsamma nationella liga? Varje gång jag ser allsvensk fotboll är det som att jag dör lite grand och den känslan följer med in i landslaget. Det är som om de få som tagit sig ut i Europa blir allsvenska igen när de får på den blågula tröjan – det  gills bara för Anders Svensson.

Det är nog dags att börja om på riktigt. Inse att det kan vara bra att missa VM, bygga om landslaget från botten med de unga duktiga spelare som jag vet måste finnas runt om i Sverige och låta dem spela som Hamrén vill.

Vinner de inte mot Färöarna nästa vecka så vet ni att jag har rätt! (Och ja det skall vara de – inte dem)

One comment

Kommentera

